Despre nutritia porumbeilor voiajori

Cerintele nutritionale de baza

Baza alimentatiei porumbelului voiajor o constituie proteinele, substantele energetice (grasimile si carbohidratii), mineralele01(1) si vitaminele. Acesti constituienti se regasesc in toate grauntele folosite in hrana porumbelului, diferenta consta in cantitatile folosite. Astfel, in perioada de reproductie trebuie suplimentata cantitatea de proteine, pe cand in timpul sezonului de concursuri necesitatile energetice sunt cele care primeaza.

In principiu, o ratie bine echilibrata trebuie sa cuprinda graunte de cereale (porumb, orz, ovaz, grau , secara, etc), leguminoase (mazare, mazariche, linte, etc) si seminte de oleaginoase (floarea-soarelui, canepa, rapita, etc).

Deasemenea, zilnic trebuie administrat porumbeilor grit. Acesta contine calciu, scoici, sare si minerale, un rol important il are in digestia hranei.

Cerealele

In principiu, in alcatuirea unei ratii pentru porumbei, grauntele de cereale vor avea ponderea cea mai mare. Acestea au cca. 70% carbohidrati, 8-12% proteine si  2-8% lipide, putine substante minerale max.4% si cantitati apreciabile de vitamine E si B, fiind insa sarace in carotene (pro-vitamina A), cu exceptia porumbului galben, care e ceva mai bogat.

Porumbul este un furaj cu putere energetica mare, fiind bogat in proteine si carbohidrati. De preferat porumbul cu bobul mic. Administrat in cantitati mari duce la ingrasare.

Graul este bogat in carbohidrati si favorizeaza, deasemenea, ingrasarea. Contine o cantitate mare de albumina si nu este indicat in hrana puilor.

Ovazul nu se numara printre grauntele preferate de porumbei. Este un furaj bogat in feruginoase ce contribuie la formarea unui penaj de calitate. Prezinta un usor efect de intarziere a ouatului, deci administrarea acestuia este bine sa se faca in perioada de repaus – iarna.

Orzul (orzoaica) se recomanda in hrana porumbeilor ce se intorc obositi de la concursuri. De evitat in hrana puilor deoarece varfurile ascutite ale boabelor pot produce raniri pe traiectul digestiv.

Secara are valoare nutritiva ceva mai redusa decat graul sau porumbul si nu este nici pe placul porumbeilor.

Leguminoase

Acestea sunt mai bogate in proteine 22-40% avand si un continut mic de grasimi 1-5%, au mai multe minerale si vitamine, in special cele din grupa B, decat cerealele.

Mazarea contine 22-26% proteine. Avand o digestibilitate ridicata, putem adauga mazarea in ratia zilnica in proportie de 15-20%, iar in amestec cu borceagul chiar pana la 50-54%. Bogata in substante minerale are actiune favorabila asupra dezvoltarii organismului, se foloseste cu precadere in timpul reproductiei.

Mazarichea actioneaza asupra sistemului nervos. Procentul folosit este de regula 20%, unii columbofili o introduc in ratie pana la 60-70% in amestec cu borceagul. Introducerea in ratie trebuie sa se faca treptat pentru a nu produce tulburari intestinale. Nu se recomanda in hrana puilor putand produce congestii intestinale.

Soia nu se recomanda a se administra porumbeilor, poate produce ologeala, schiopaturi, etc.

Lintea contine 30-32% proteine, deasemenea este bogata in saruri minerale (calciu, fosfor, fier, etc). Procentul de administrare in ratie este de 5-10%. Are actiune de inviorare a porumbeilor obositi.

Oleaginoase

Aceste seminte sunt bogate in grasimi, ele contin 34% lipide, 24% proteine, glucide si vitamina A. Se recomanda mai ales in timpul naparlirii, stimuland cresterea penelor si dand penajului un luciu frumos.

Deasemenea, stimuleaza ouatul si maresc procentul de fecunditate.

Procentul de administrare in ratie nu trebuie sa depaseasca 5-7%, excesul putand cauza, mai ales vara, febra, congestie hepatica, indispozitie.

Floarea soarelui este foarte bogata in proteine si ulei, are actiune favorabila in cresterea penelor. Se recomanda in proportie de 5-6% mai ales in perioada naparlirii.

Rapita are un continut mare de calciu, magneziu, acid fosforic, precum si grasimi – 38%. Se recomanda in cantitati mici – 4-5% din ratie.

Canepa este foarte bogata in substante proteice, lipide si saruri minerale usor asimilabile, are actiune excitanta, se recomanda in perioada imperecherii, procentul fiind de 3-5%.

Hranirea in sezonul de reproductie

Cand se apropie momentul ecloziunii trebuie sa administram parintilor un tain zilnic mai bogat din punct de vedere nutritional.

Una dintre multitudinea de retete folosite este urmatoarea: 30% porumb, 25% mazare, 10% grau, 5% floarea soarelui alba, 5% floarea soarelui, 5% mei, 5% triticale, 3% orzoaica, 2% orez, 2% rapita, 2% canepa, 2% sorg, 1% mazariche, 1% in. Gritul nu trebuie sa lipseasca din compartimentul de matca. Pentru o dezvoltare armonioasa a puilor, se poate administra Vitamineral.

Cand puii ating varsta de 18 – 21 de zile, multi crescatori prefera sa alimenteze pe boxa parintii pentru a le usura sarcina de hranire, ajutand in acelasi timp puiul sa manance de unul singur pentru reducerea stresului din momentul intarcarii.

Hranirea in sezonul de naparlire

Naparlirea necesita un nivel nutritional foarte  ridicat, insa, din moment ce pasarile nu mai sunt

concurate sau antrenate, necesarul energetic este redus.

Reteta de naparlire: 30% porumb, 15% grau, 5% triticale, 20% mazare, 10% floarea soarelui, 2% floarea soarelui alba, 2% orez, 1% canepa, 3% mei, 3% rapita, 2% sorg, 3% orzoaica, 2% mazariche, 2% in.

Administrarea hranei se face de doua ori pe zi. Grit la dicretie.

Hranirea in sezonul de repaus (iarna)

Iarna, majoritatea crescatorilor tin porumbei separati pe sexe. Deasemenea, zborurile in jurul crescatoriei sunt foarte rare, unii crescatori prefera sa tina inchise pasarile pana primavara din cauza rapitoarelor.

Astfel, in aceasta perioada nivelul energetic al hranei trebuie sa fie foarte scazut pentru a nu favoriza ingrasarea porumbeilor.

Un posibil amestec de iarna este urmatorul: 33% orzoaica, 30% porumb, 10% mazare, 8% grau, 8% sorg, 5% floarea soarelui alba, 2% triticale, 2% orez, 2% mei.

In zilele geroase se adauga mai mult porumb in ratia zilnica.

Administrarea hranei se face, de regula, de doua ori pe zi, unii crescatori hranind chiar o singura data pe zi. Gritul trebuie sa fie la discretie.

De retinut si metoda infometarii pe timp de iarna practicata de unii crescatori pentru aruncarea pufului si identificarea porumbeilor slabi, porumbei ce vor ceda in timpul aplicarii acestei metode. Aceasta metoda presupune post timp de 48 de ore, de patru ori (cate o zi pe saptamana) in luna Ianuarie.

Hranirea in sezonul de antrenamente si concursuri

La intoarcerea din concursuri porumbeii trebuie hraniti, incepand cu a doua masa, timp de doua zile cu un amestec dietetic. Mai jos gasiti o reteta pentru acest amestec: 30% orzoaica, 20% grau, 10% orez, 10% sorg, 10% floarea soarelui alba, 10% mei, 5% triticale, 5% porumb.

Prima masa va fi una bogata pentru a reface energia pierduta in timpul zborului.

Dupa aceasta perioada de detoxifiere putem trece la amestecul de concurs: 35% porumb, 20% mazare, 14% grau, 6% floarea soarelui, 5% triticale, 3% orez, 2% floarea soarelui alba, 2% canepa, 2% mei, 2% sorg, 2% orzoaica, 2% mazariche, 2% in, 1% rapita, 2% ovaz decorticat.

Inainte cu trei zile de concursurile grele de fond – maraton se poate suplimenta ratia de porumb pentru a favoriza o usoara crestere in greutate a pasarilor. Astfel, pasarile vor ajunge la greutatea de baza in momentul lansarii.

In ziua imbarcarii vom administra porumbeilor o hrana usoara bazata pe seminte mici si uleioase (floarea soarelui, mei, chiar putina rapita) amestecata cu hrana depurativa. Fara porumb pentru ca provoaca setea. Deasemenea, in ziua imbarcarii trebuie indepartat gritul si mineralele din crescatorie.

Alte sfaturi

O regula nescrisa spune ca trebuie sa le administram porumbeilor doar cantitatea pe care o pot consuma in 15 minute. Grauntele care raman trebuie ridicate pana la urmatoarea masa.

Hrana trebuie intotdeauna sa fie curata si fara praf, deasemenea trebuie sa ne asiguram ca rozatoarele nu au acces la aceasta hrana.

A nu se administra mancare umeda sau mucegaita.

Administrarea de suplimente minerale si vitamine in apa de baut a devenit o practica des intalnita printre columbofili, iar acestea pot fi de ajutor in perioadele de stres si efort intens la care sunt supusi porumbeii. Insa e recomandat sa facem totul cu moderatie, fara exagerari. Porumbelul primeste cam tot ce ii trebuie din hrana pe care o consuma.

Mancarea o putem gasi gata preparata la sac sau o putem procura singuri dupa retetele de mai sus sau alte retete.

Preferintele porumbeilor

In ceea ce priveste grauntele, porumbeii au preferinte, astfel incat atunci cand vor primi un amestec ei vor ciuguli mai intai sortimentele lor preferate.

Preferintele depind si de obisnuita sau anotimp, in orice caz porumbeii isi aleg hrana dupa aspect, pentru ca simtul gustului nu este foarte dezvoltat. Astfel ei prefer hrana mai deschisa la culoare.

Iarna ei vor consuma cu placere porumbul, chiar boabele mari, temperaturile scazute stimuland apetitul pasarilor.

Atentie: daca pasarile prefera un anumit tip de graunte nu inseamna intotdeauna ca acesta este si sanatos.

Deasemenea, toate semintele duc lipsa de anumite vitamine si minerale foarte importante, care trebuie adaugate pe alte cai in alimentatie. De exemplu alunele crude pot completa cu succes un meniu alcatuit din cereale.

Dar despre alte suplimente naturale care se pot adauga in hrana porumbeilor in urmatorul episod:

IV – Notiuni elementare – Suplimente naturale
http://porumbeivoiajori-marius.blogspot.com/2012/02/iv-notiuni-elementare-suplimente.html

Categorii: Fără categorie | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat asta: